A S H A F I E R A

Bonjour!
Hey ! Good days to you!


Welcome to my belog. You've stuck in my unprivate diary. Be nice here or i call My Superman kill you!.

Status : Hai ! Welcome to Ashafiera Lolycat blog . Nice to meet you ! ;)


(: Dusty Memories :)




Famous me?!


ASHAFIERA GHADZALY LOLYCAT

Credits

Basecode: Nadya.
Full edit: SitiSyuhadah
Re-Edit by: Ashafiera

CARA TIDUR YANG MOLEK :)
 

                                                                   Assalamualaikum .

HAI semua , apa macam ? cuti ni sihat tak ? bagi yang tengah study kat UITM , tahniah next week dah kena msuk kolej masing-2 yaa ? >,< kui kui . okayy entry kali ni I nak cakap sal tidur . actually I ni mmg susah sgt nak tidur malam , mengantuk tu punya la taktau nak hbaq , sampai juling-2 haa mata ni. tapi still tak boleh nak tidurr . So I decided untuk tanya Mr.GOOGLE cara nak bagi boleh tidur dengan molek-semoleknya :D . Search punya search , maka jumpalah apa yang dihajatkan . Ni I copy sebijik-2 tau . Yang mana yang ada prob sama dgn I ni boleh laa amalkan okayy ? jomm kitaa bacaa :')

                    
1) First uolls tetapkan masa uolls . Dalam pukul 10.30 malam rasanya paling sesuai , tapi depend lah kat uolls if uolls nak awal lagi ka .

2) Jangan dilewatkan tidur selepas solat Isyak melainkan ada hal penting seperti muzakarah ilmu, melayani tetamu dan sebagainya. Diriwayatkan daripada Abu Barzah, sesungguhnya Nabi SAW membenci untuk tidur sebelum Isyak..

3) Semasa hendak tidur itu,niatkanlah dengan ayat lebih kurang macam ni lahh “Ya Allah,aku tidur ini kerana-Mu ya Allah. Untuk memenuhi fitrah badan aku. Kerana aku ingin bertahajud pada malam nanti pula. Semoga tidur ini memberi kebaikan yang sama dengan tahajud aku nanti.”

4) Tetapi, niat di atas itu bahasa tidak formal . Itu I baca begitu. Bukankah Islam itu mudah? uolls boleh jaa search di internet untuk niat lebih formal.

5) Kemudian, tidurlah uolls. Be4 tidur tu, berwudhu’lah dahulu seelok-eloknya. Baca juga ayat Qursi.Baca juga surah Al-Ikhlaas, Al-Falaq dan An-Naas. Mengucap juga dua kalimah syahadah sebelum tidur..

6) Then, dalam hati,niatkan untuk bangun pada pukul sebagai contoh mari kita letakkan 1.30 AM.Ini kerana waktu itu, uolls punya minda belum sampai tahap tidur yang susah bangun. Ini kajian sains pun ada sebut tau , I tak tipu :') .

7) Kemudian, bangunlah uolls. Lakukan solat tahajud.Lakukan solat sunat. Ketahuilah bahawa solat tahajud itu solat sunat yang amat dituntut selepas solat fardhu.

8) Kemudian, jika uolls still mampu, bacalah sedikit Al-Quran. Tetapi,janganlah lakukannya jika uolls mengantuk. Rasulullah berkata yang bermaksud lebih kurang begini “Janganlah bersolat dalam keadaan mengantuk kerana kamu akan mencaci diri kamu sendiri nanti”.

9) Kemudian,tidurlah uools.But,setkan alarm untuk bangun subuh pula.

10) Kiranya uolls boleh simpulkan uolls bertahajud selama sejam. Iaitu sehingga 2.30 AM. Jadi, uolls akan tidur selama 4 jam sehingga jam 6.30 AM. (uolls boleh sesuaikan waktu ini dengan jadual solat kawasan uolls)

11) Tetapi, setkan di dalam minda.uolls hendak bangun subuh. Berdoalah kepada Allah.Supaya membangunkan uolls ketika subuh. Dan ketika sedar sahaja, pastikan mengucapkan syukur kepada Allah.

12) Lawan perasaan malas uolls. Itu hanyalah syaitan. Sains mengatakan kita perlu tidur 6-8 jam berterusan bukan? Sebenarnya kajian terbaru ada menunjukkan bahawa kita hanya perlu tidur 3-4 jam berterusan.Dan bangun malam sebentar itu bagus untuk kesihatan.

13) Dapat membaikkan buah pinggang dan sebagainya. Ini bertepatan apa diajarkan Rasulullah SAW. Baginda menyeru kita tidur sebentar apabila kita mengantuk.

14) Dan kemudian, apabila sampai ke waktu zuhur (tengahari), berbaringlah anda sebentar.Orang putih kata take a cat nap. Ianya bagus untuk kesihatan. Niatkan juga untuk mengikut sunnah Nabi Muhammad SAW.Pasti mendapat pahala dan berkat.

15) Jangan tidur selepas asar. Ada bukti sains juga yang mengatakan tidur selepas asar boleh menghilangkan kewarasan (gila).(that y la I cm ni) hehe .

16) Dan apabila sampai malam, apabila uools mengikuti cara ini,pasti uolls dapat tidur awal.Mula-mula hendak berubah, tentulah susah bukan?Jangan risau.

17) Dan dengan mengikuti cara ini anda mendapat 3 perkara. Iaitu keberkatan Allah SWT, kesihatan tubuh badan,dan juga dapat menjalankan tanggungjawab uolls sebagai Hamba Allah SWT.


notakaki : soryy kalau tersalah perkataan yaa ? harap dapat membantu uolls yang bermasalah mcm I okayy :p . salam sayang dari saya . Assalamualaikumm :')



Older Post | Newer Post